Klaar om je debiteuren administratie te stroomlijnen?

Hoe is het gesteld met jouw debiteuren administratie? Heb je je zaakjes op orde en voorbeeldige klanten die altijd op tijd betalen of kan er nog wel wat verbeterd worden aan je debiteurenbeheer? Wist je dat er heel veel mogelijkheden zijn op dat gebied? Van software die het leven van je medewerkers op de financiële administratie een stuk fijner maken tot bedrijven die je hele debiteurenbeheer van je overnemen als je dat wilt. In dit artikel delen we graag met je wat de mogelijkheden zijn om het beheer van je debiteuren te stroomlijnen.

Wil je meer overzicht op je financiën?

Raak jij wel eens het overzicht kwijt op je debiteuren administratie? Heb je niet helder wat de status is van betalingen en kan het zomaar zijn dat een wanbetaler niet wordt opgemerkt? Dat is niet handig en het kost je organisatie geld. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je kunt op het gebied van debiteurenbeheer een heel veel automatiseren. Zo kun je met speciale software je beheer regelen. Van de eerste herinnering tot de laatste aanmaning. Je kunt zelfs instellen hoe veel en hoe vaak je mensen een reminder stuurt. Als je wilt kun je zelfs al een reminder sturen een paar dagen voor de vervaldatum. Dat doet vaak wonderen.

Minder werkdruk door goede debiteuren administratie

Met een gestroomlijnde debiteuren administratie heb je veel minder werkdruk op de afdeling. Betalingen lopen soepeler en er is minder gedoe over het innen van posten die te lang openstaan. Je kunt ervoor kiezen om de werkdruk nog meer te verlagen door een bureau in te schakelen dat het debiteurenbeheer van je overneemt. Dan heb je nergens meer omkijken naar. Je hoeft geen herinneringen te sturen, geen klanten meer na te bellen en geen incassobureau meer in te schakelen.

Minder gedoe met niet betalende klanten

Als je debiteuren administratie op orde is, dan scheelt dat over het algemeen ook een hoop gedoe met niet betalende klanten. Dat komt enerzijds doordat je er dichter opzit en sneller kunt reageren als er wat mis gaat. Daarnaast worden klanten eerder geattendeerd op openstaande facturen, waardoor ze eerder een incentive hebben om te betalen. Met de inschakeling van een extern bureau heb je daar helemaal geen omkijken meer naar. Dan wordt het allemaal voor je geregeld en hoef je zelf niet meer achter klanten aan. Dat geeft niet alleen rust, maar ook overzicht en duidelijkheid.

Beter inzicht in debiteuren administratie

Een beter inzicht in je debiteuren administratie geeft rust in de organisatie en op je bankrekening. Of je dat nu doet met behulp van een softwarepakket of dat je een bureau inschakelt om je te ondersteunen. Veel bedrijven onderschatten wat het oplevert als je een effectief debiteurenbeleid voert. Vaak is het een ondergeschoven kindje in een organisatie dat wordt doorgeschoven en uitgesteld. Facturen van openstaande posten worden op een stapel gelegd met een stempel morgen achteraan gaan en daar kunnen ze weken blijven liggen zonder dat er actie wordt ondernomen. Als je zaken op orde hebt, laat je dat niet meer gebeuren.

Reacties zijn gesloten